3 maanden online bhv'ers trainen... vallen en opstaan met een lach 😊

Door: Jan Hemmers (directeur / eigenaar CCB Groep).


Eind januari de knoop doorgehakt: "We gaan online met de herhaling bhv!"
11 februari startte onze eerste online herhaling bhv. 
Op 20 mei zijn we zo'n 150 trainingen verder.
380 deelnemers hebben onze enquête ingevuld en gaven gemiddeld een 8,0 en dat terwijl we ook weleens technische problemen hebben en het online gebeuren niet iedereen aanspreekt. 

Een dik jaar geleden stortte onze welbekende wereld in toen het coronavirus om zich heen greep en we in een diepe lockdown terechtkwamen. In dat jaar (2020) hebben we ons volledig gestort op de mogelijkheden van e-learning om in kortere tijd met kleine groepen tóch goede en effectieve trainingen te realiseren.


We hebben in 4 maanden tijd met een aantal collega's véél meer e-learning inhoud gebouwd dan in de pakweg 6 jaar daarvoor dat we actief zijn met e-learning.

De resultaten waren heel positief. Vooral de combinatie van kennis opfrissen via e-learning en daarna het in de praktijk brengen in kleine groepjes beviel heel goed.

Reactie van een deelnemer: Ik vond het erg leuk online en goed in elkaar gezet. Prima te doen met het aantal personen, heel goed bedacht en die anderhalf uur is precies goed. Alleen jammer, dat er geen lunch was opgestuurd (grapje). :-)

In december 2020 ging de deur van ons trainingscentrum weer op slot en je hoopt dan dat het niet te lang duurt. Maar dat viel tegen. Van andere opleiders hoorde ik dat ze online aan het trainen waren en dat mensen daar positief over waren. In eerste instantie dacht ik: "Hoe kan je zo'n training nu leuk en interactief maken, terwijl de deelnemers naar een scherm zitten te kijken?".

Karina en ik bij onze eerste gezamenlijke online les


Eind januari toch de knoop doorgehakt: "we gaan het doen en 11 februari is de eerste sessie!". We knippen de jaarlijkse herhaling bhv in 2 delen, het online deel vóór de zomer en na de zomer korte praktijktraining als er hopelijk weer meer mag!

Tsja en dan bedenken hoe we de online training gaan doen.....

Uitgangspunt was dat het laagdrempelig moest zijn, afwisselend, inspirerend en interactief. Daarna kwamen er allemaal vragen die ook beantwoord moesten worden:

  • Wie is de doelgroep?

  • Hoe lang duurt zo'n training?

  • Wat willen we behandelen?

  • Kunnen we het geschikt maken voor iedereen? Ook voor mensen die nooit achter een pc zitten?

  • Welke programma's gebruiken we om de inhoud over te brengen?

  • Welk programma gebruiken voor de video verbinding met cursisten?

  • Hoe en hoe vaak communiceren we over deze opzet van de bhv herhaling?

  • Hoe nodigen we onze cursisten uit?

Die vragen hebben we in sneltreinvaart beantwoord voor onszelf en toen aan de slag!

Gelukkig ben ik ook een beetje een computer en IT "nerd" en had ik al wat spullen in huis gehaald om wat te experimenteren met de technische mogelijkheden:

  • 1 webcam voor de voorkant;

  • 1 webcam om te filmen van bovenaf om tabletop oefeningen te doen;

  • Een snelle laptop, losse monitor, boxjes en extra licht;

  • Later kwamen daar nog andere zaken bij en werden de materialen dubbel besteld omdat we een 2e online lokaal gingen inrichten.

Als videoprogramma heb ik toen gekozen voor "Whereby" een videoconferencing programma wat in je browser draait. Het makkelijke was ook dat het met vaste links werkt, die we weer in onze (automatische) cursusuitnodigingen konden zetten... dat scheelt werk!

Verbindingsproblemen van cursisten komen bijna elke sessie voor. Je kunt het nog zo goed organiseren. Dit accepteren en er soepel mee omgaan helpt al enorm.

11 februari startten collega Karina en ik met de eerste groepen. Het programma draaiden we toen deels in PowerPoint en deels in Mentimeter (online tool waarbij deelnemers via hun smartphone kunnen stemmen en vragen beantwoorden).

De reacties van de eerste groepen waren positief, maar er moest nog wel wat aan gesleuteld worden. Als snel leerden we het volgende:

  • Wisselen tussen Mentimeter, PowerPoint en de verschillende camera's is lastig als instructeur. We hebben toen besloten om alle inhoud in Mentimeter om te bouwen.

  • Niet elke instructeur is genoeg "PC vaardig" of voelt zich er prettig bij. In het begin ben je veel meer tijd kwijt met begeleiding en ondersteuning dan bij praktijktrainingen. We hebben nu een vaste poule van "online instructeurs".

  • Als je geen headset hebt als instructeur heb je de neiging om heel hard tegen het scherm te praten met gevolgen voor je stem. Snel 2 draadloze headsets aangeschaft. "Oh ja en als je de deelnemers niet goed ziet, dan zie je niet tegen wie je praat", dus meteen een iPad als 2e scherm erbij gezet.

  • Whereby en andere programma's die in een browser draaien worden bij sommige organisaties geblokt of werken niet goed. Dus als uitzondering gebruiken we bij een paar klanten Microsoft Teams (dit betekent wel weer dat we die cursisten handmatig moeten uitnodigen = veel extra werk).

  • Verbindingsproblemen van cursisten komen bijna elke sessie voor. Je kunt het nog zo goed organiseren. Dit accepteren en er soepel mee omgaan helpt al enorm. Ook is een goede backoffice belangrijk om de mensen op weg met vragen op weg te helpen helpen.

  • Computers en andere techniek doen regelmatig iets niet wat je wel van ze verwacht. Een bluetooth headset die geen verbinding maakt, een iPad die niet opgeladen wordt, een programma wat vastloopt of een webcam die geen beeld geeft.... het hoort er allemaal bij en we lossen het telkens op, maar het blijft lastig.

Het is een hele leerzame periode voor ons, maar ook voor onze klanten die opeens moeten omschakelen. Mooi om te zien is, dat sommige klanten alles voor hun bhv'ers regelen om deel te kunnen nemen aan onze online sessies. Ook al hebben de bhv'ers zelf soms geen computer, oortjes of een webcam, dan regelen ze van alles om het toch voor elkaar te krijgen.


De mooiste beloningen zijn wel de reacties van cursisten in de evaluaties:

Reactie van een deelnemer: Door de omstandigheden van Covid, hebben we nu op deze manier de vervolgcursussen. Ik denk dat het voor de toekomst zeker een optie is om dit door te zetten en in het vervolg op deze manier de cursus te volgen. het scheelt veel tijd en de resultaten zijn hetzelfde wat mij betreft.

Ja dit levert wel een vraag op natuurlijk: "Zal online bhv/ehbo training na corona blijven, of niet?" Mijn antwoord daarop is: "Ja en nee".

Ja, het kan een mooie aanvulling zijn voor de doelgroep die ook na corona veel thuis blijft werken. Veel grote werkgevers hebben de toekomstverwachting dat medewerkers een deel thuis blijven werken en dat kantoren gebruikt gaan worden om te ontmoeten en te inspireren. Voor die doelgroep zal een online training een mooie leervorm zijn en blijven.

Nee, het zal nooit een vervanging van de praktijk worden. Verder is het niet voor iedereen geschikt en vinden veel mensen het ook "gezelliger" om naar een klassikale training te gaan en collega's en andere mensen te ontmoeten

Ik verwacht dan ook dat we straks een soort menukaart aanbieden met verschillende leervormen waar klanten uit kunnen kiezen.

Het BHV/EHBO trainingslandschap zal er zeker gevarieerder uit gaan zien!


Dan nog een laatste:

Reactie van een deelnemer: Ik vond het echt een goede training! Degene die het gaf nam de tijd, had geduld als technische dingen even niet goed liepen en ging vlot en duidelijk door de stof heen. Ik vond het echt een verademing om het op deze manier te doen. Met Mentimeter was het een goede verhouding tussen interactie en uitleg van docent. Alles werkte perfect. Echt top!

Kijk... daar worden wij echt gelukkig van! We ontwikkelen trainingen om mensen te inspireren en te enthousiasmeren. Geen verplicht nummer, maar een training waarbij het leuk is om te leren en waar de tijd voorbij vliegt.

Blije cursisten = blije ccb medewerkers!

60 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven